ماه رمضان یا ضیافت الهی
نوشته نذیر ظفر نوشته نذیر ظفر

ماه میارک رمضان به ماه خداوند گار مسمی است و رمضان را در غیاث الغات چنین تعریف نموده اند:

رمضان :- یفتحات ثلاثه ما خوذ از رمض که به معنی سوختن است چون ماه صیام گنا هان را میسوزاند لهزا با این اسم مسمی گشت از رسا له علوم نجوم که کمال معتبر یود نوشته شد یا آنکه مشتق از رمض است و معنی رمض سوخته شدن پای از گر می زمین ؛ چون ماه صیام بمو جب سو ختگی و تکلیف تفس است لهزا یا این اسم مسمی گشت ؛ از شرحی معتبر نو شته شده و در نصاب رمضان بمعنی سنگ گرم است و از سنگ گرم پای رونده گان میسوزدو شاید که به وقت وضع این اسم ؛ ماه ضیام در شدت گرما یاشد و صیام بکسر اول جمع صوم که به معنی روزه است .)

و صیام یعنی روزه گر فتن و روزه داشتن و امساک از خوردن و آشامیدن از سحر الی شاماست و همچنان این ماه میارک را شهرالصوم؛ شهرالصیام؛و شهرالرمضان نیز یاد میکنند.

همچنان نظر به نگارش محققان این ماه را بنام شهر الله نیز مینامند که درین ماه حضرت پروردگار میزبان روزه داران است و از جمله یکی از فلسفه های این ماه میارک تز کیه نفس از آلوده گیهاست .

ماه مبارک رمضان سومین رکن اساسی دین مقدس اسلام است که بعد از کلمه و نماز بر بنده گان حق واجب شده  است و حکم آن در سوره مبارکه بقره در آیات 182 الی 187 آمده است.

درین ماه مبارک ؛  نیاز مندان بنده در درگاه بی نیاز دست نیاز میکشند و با قرائت و تلاوت کلام الله مجید نور روحانیت را در فلوب شان فرو میبرند و با آتش تقوا غرور وکبر و عصیان را خاکستر میکنند و با این کار ازدل گرسنه گان و تشنه لبان نیز آگاهی میابندو با استغفار به نوع پر ستی پی میبرند.

روزه تنها گر سنگی و تشنگی از سحر تا شام نیست ؛ با گر سنه بودن و تشنه بودن از صبح تا شام هیچ دردی مداوا نمیشود اگر به فلسفه آن رجعت نشود و اخلاص را در عمل مخلصانه قرار ندهیم ؛ ز مانیکه با خا لق معبود عهد میکنیم باید مخلوق آنرا نیز نیازاریم . هنگامیکه افطار میکنیم باید باندیشیم که همبن لحظه همنوع و همو طن ما چه دارد و روی سفره  ما چگونه  است  اگر واقعا این اندیشه را داشتیم نظر لطف خدا بر ما مستو لی میشوددر غیر آن ما خود را فریب میدهیم.

درین ماه مبارک خد مت به روزه داران یکی از بزرگترین اجر های است که نصیب بنده گان میشود و اگر خدای نا خواسته خدمتی نمیتوانیم ؛ اذیتی هم نباید بر سانیم.

با استفاده از فیوض این ماه وحدت و برادری را در بین خود پهن ؛ نوع دوستی  را پیشه کنیم و دشمنان قسم خورده خود را که وطن ما را میدان جنگ و دین ما را مورد استفاده های سیاسی قرار میدهند افشا و نا بود کنیم و خداوند توفیق مو فقانه در گر فتن روزه با عمل صالح برای همه ما عنایت کند و دشمنان ما را تا رمضان آینده در جهنم اندوه محصوردارد .

 

والسلام


August 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي